Garderob_tips

Skapa ett café med hög mysfaktor

Vad är det som gör att kunderna väljer just ditt café? Visst kan det vara så att du har unika bakverk och extraordinärt gott kaffe, men högst sannolikt handlar det även om vilken känsla kunden får när hen kommer till dig.

Kunden vill bli förförd av den upplevelse du skapar med din business. Inredningen av lokalen och uteserveringen kan därför spela väldigt stor roll och vara direkt avgörande för hur framgångsrik din business är. Med relativt enkla medel kan du skapa en atmosfär, känsla och upplevelse som gör att kunden vill komma tillbaka igen och igen.

Vilken känsla vill du skapa för dina kunder?⁠ Vad det är som gör att kunden väljer att komma till just ditt café, istället för att gå till något annan eller dricka sitt kaffe hemma? Hög mysfaktor och en trevlig atmosfär kan ge dig både nya och återkommande kunder.

Här kommer några tips på hur ditt café kan bli mer trivsamt:

1. Första intrycket


Det första steget till att få kunderna att gå in är att det ser trevligt ut från utsidan. När kunden sen kliver in i lokalen så är det oerhört viktigt att direkt signalera vilken typ av café det är och locka in kunden längre in i lokalen. Man vill ju absolut inte ha kunder som vänder i dörren. 

2. Bra och maxade sittplatser


För att få bra ruljans på verksamheten behöver det finnas möjlighet att ta emot många kunder, utan att det känns för trångt. Det gäller även att kunna vara flexibel för olika typer av sällskap i varierande storlek. Samtidigt är det viktigt att det inte känns ödsligt i lokalen på tider då det är färre kunder. Se till att alla bord är “bra bord” och undvik frestelsen att knö in extra bord som ingen ändå gillar att sitta vid. 

3. Tänk på ljudnivån


Alla har vi nog suttit på ett café där vi känner att vi antingen behöver skrika till varandra för att överrösta musiken och espressomaskinen eller viska för att inte alla runt omkring ska höra vad man pratar om. Det gäller att hitta en bra balans med ljudabsorberande material, avskärmningar och placering i rummet (så gästerna inte hamnar precis intill en högtalare eller espressomaskinen).

4. Olika typer av belysning


Det finns ett flertal anledningar att komma till ett kaffe, förutom det uppenbara att fika och dricka kaffe. Ibland kan just fikan till och med vara sekundärt och det är kanske snarare mötet eller platsen som är det kunden vill åt. En plats för att att träffa en vän, gå på date eller ett ställe där du kan plugga eller ta en paus i arbetsdagen. Det betyder att det behöver finnas olika sorts belysning beroende på vilken typ av kunder som kommer, eller som du vill ska komma.

5. Satsa på hållbarhet


Möblerna i en allmän lokal har betydligt högre slitage än de du har hemma. Därför kan det vara en bra idé att investera i ändamålsenliga möbler som varar över tid. Möblerna är själva stommen och grunden i inredningen så där kan det vara värt att satsa på kvalitet. Äldre möbler som går att fynda begagnat kan vara ett bra alternativ om det passar in i den stil du vill ha på ditt café. Oavsett vilka möbler du redan har eller väljer kan du förändra mycket med hjälp av växter, textilier, lampor mm och skapa den känsla du vill med din verksamhet.

Våra professionella inredare har utbildning och kompetens i inredning och butikskommunikation och kan hjälpa dig skapa en verksamhet som är både funktionell och inbjudande och som gör din business ännu mer attraktiv. Vi utgår givetvis från det space du har till förfogande och den business du vill skapa och hjälper dig gör det bästa av det du redan har. Vi tar fram ett fullständigt inredningsförslag på hur du kan färgsätta, möblera och inreda din lokal som kan få din business att blomstra.


Fler bloggartiklar